Tydzień Zdrowia Psychicznego w Szkole Podstawowej nr 195 im. Króla Maciusia I

📅 4-12 kwietnia
Cel: Promowanie zdrowia psychicznego poprzez odpoczynek, budowanie relacji, refleksję nad sobą i innymi, dbanie o ciało oraz szerzenie życzliwości.
4 kwietnia: Czas na odpoczynek i relacje
🎯 Cel: Pokazanie uczniom, jak ważne jest dbanie o regenerację i relacje.
🔹 Klasy 1-3
✅ „Strefa spokoju” – kąciki relaksacyjne z książkami, kolorowankami, poduszkami.
✅ „Zabawa łączy” – wspólne budowanie z klocków, zabawy integracyjne.
✅ „Drzewo radości” – uczniowie zapisują i przyklejają do drzewa w swoich klasach na postitach, co sprawia im radość, zadowolenie, szczęście.
🔹 Klasy 4-6
✅ „Godzina offline” – wyzwanie godzina bez telefonów.
✅ „Krąg relacji” – ćwiczenia na budowanie więzi i rozmowy o przyjaźni.
✅ „Zielona przerwa” – aktywności na świeżym powietrzu.
🔹 Klasy 7-8
✅ „Mapa mojego odpoczynku” – uczniowie tworzą indywidualne plany regeneracji.
✅ „Social detox” – refleksja nad wpływem mediów społecznościowych na nastrój.
✅ „Relacje to podstawa” – warsztaty/webinar o komunikacji i budowaniu zdrowych relacji.
🔹 Zadania na weekend (opcjonalnie dla wszystkich klas)
🏠 „Dzień bez pośpiechu” – wyzwanie: spędź sobotę bez pośpiechu, wykonując ulubione zajęcia.
🏠 „Spacer z uważnością” – zadanie: wyjdź na spacer i dostrzeż 5 nowych rzeczy w otoczeniu.
🏠 „Rodzinna gra planszowa” – propozycja: spędź czas z bliskimi bez elektroniki.
7 kwietnia: Dzień dialogu i relacji
🎯 Cel: Nauka uważnego słuchania, rozmowy i wyrażania uczuć.
🔹 Klasy 1-3
✅ „Lustro emocji” – dzieci pokazują emocje i opowiadają, co je wywołało.
✅ „Dzień Komplementów” – losowanie imienia i napisanie dla tej osoby miłego słowa.
✅ „Bajka o przyjaźni” – czytanie opowieści i rozmowa o wartościach.
🔹 Klasy 4-6
✅ „Sztuka słuchania” – wyzwanie: uczniowie szukają minimum jednej osoby, która wydaje im się smutna i nawiązują z nią rozmowę o czymkolwiek.
✅ „Dzień bez oceniania” – uczniowie starają się dostrzegać z uważnością mocne strony innych.
✅ „Moc słów” – analiza wpływu słów na emocje, debata dla klas 6,
🔹 Klasy 7-8
✅ „Debata: Co jest ważniejsze – słuchanie czy mówienie?”
✅ „List do siebie” – pisanie listu do swojego przyszłego „ja”. Jakie emocje są tymi, które chcę przeżywać częściej i co mogę zrobić aby tak się stało?
8 kwietnia: Zatrzymaj się, zauważ innych i siebie
🎯 Cel: Praktyka uważności, refleksja nad sobą i otoczeniem.
🔹 Klasy 1-3
✅ „Co dziś zauważyłem?” – rysunek lub opowieść o tym, co nowego dostrzegli.
✅ „Magiczna cisza” – 2 minuty ciszy na wsłuchanie się w otoczenie.
✅ „Serce dla innych” – wręczanie sobie nawzajem papierowych serc z miłymi słowami.
🔹 Klasy 4-6
✅ „Spacer uważności” – zwracanie uwagi na dźwięki, kolory, zapachy.
✅ „Dziennik uważności” – zapisanie 3 rzeczy, które dostrzegli w ciągu dnia.
✅ „Kto mnie inspiruje?” – debata o osobach, które ich inspirują.
🔹 Klasy 7-8
✅ „Medytacja skanowania ciała” – proste ćwiczenie uważności.
✅ „Co chcę w sobie docenić?” – refleksja nad swoimi mocnymi stronami.
✅ „Przerwa na refleksję” – 5 minut ciszy na przemyślenia.
9 kwietnia: Zdrowe ciało, zdrowy umysł
🎯 Cel: Ruch, sen, odżywianie i ich wpływ na psychikę.
🔹 Klasy 1-3
✅ „Ruch to radość” – taniec, ćwiczenia ruchowe na wesoło.
✅ „Talerz zdrowia” – kolorowanki z produktami zdrowego jedzenia.
✅ „Ile śpią zwierzęta?” – ciekawostki o śnie i rozmowa o odpoczynku.
🔹 Klasy 4-6
✅ „Zdrowe przekąski” – przygotowane wcześniej przez uczniów oraz ogólnodostępne w szkole
✅ „Muzyka i ruch” – taneczna przerwa.
🔹 Klasy 7-8
✅ „Jaki ruch jest dla mnie?” – poszukiwanie aktywności, które sprawiają mi przyjemność.
✅ „Zdrowe nawyki” – plan dbania o zdrowie.
✅ Zajęcia ruchowe na boisku szkolnym pod opieką nauczycieli zajęć wychowania fizycznego.
10 kwietnia: Patrz sercem – empatia, akceptacja, różnorodność
🎯 Cel: Uczenie empatii i akceptacji innych.
🔹 Klasy 1-3, Klasy 4-6, Klasy 7-8
✅ „Kolory świata” – rozmowa o różnorodności ludzi i kultur. Tworzenie plakatów – każda klasa inna kultura.
✅ „Uśmiechowy dzień” – wyzwanie: uśmiechnij się do 5 osób.
✅ „ Dzień superbohaterów” - uczniowie przebierają się za postacie z różnych epok, filmów, bajek, które symbolizują ich mocne strony.
✅ Gra terenowa „Na tropie emocji, empatii i akceptacji innych” – uczniowie wykonują zadania związane z tymi pojęciami, skanując kody QR, rozmieszczone na terenie całej szkoły.
11-12 kwietnia: Podaj dalej – dzień życzliwości i przyjemnych emocji
🎯 Cel: Szerzenie dobra i pozytywnej energii.
🔹 Dla wszystkich klas
✅ „Łańcuch życzliwości” – uczniowie wykonują dobry uczynek dla innej osoby.
✅ „Życzliwe wiadomości” – uczniowie zostawiają miłe liściki dla innych.
✅ „Wielka kartka wdzięczności” – plakat z pozytywnymi wiadomościami.
Zakończenie tygodnia – wspólne zatańczenie belgijki.