Regulamin Rady Rodziców przy Szkole Podstawowej nr 195 im. Króla Maciusia I
Postanowienia ogólne
§1
Rada Rodziców zwana dalej „radą”, reprezentuje ogół rodziców uczniów. Rada działa na podstawie uchwały o systemie oświaty, statusu szkoły i niniejszego regulaminu.
§2
Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z Radą Rodziców „Programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły”
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia i wychowywania szkoły
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły
§3
Celem działalności Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców uczniów Szkoły Podstawowej nr. 195 im. Króla Maciusia I oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności Szkoły.
§4
- rada liczy tylu członków, ile jest oddziałów w szkole
- kadencja Rady trwa rok
- w uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji ze składu rady ubędzie więcej niż 1/3 członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład rady
- decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje rada w głosowaniu jawnym
- wybory uzupełniające dotyczą tylko oddziałów, z których zabrakło przedstawiciela
- do Rady Rodziców nowego przedstawiciela wybierają spośród siebie pozostali członkowie danej rady oddziałowej
§5
Rada może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe mające charakter opiniująco-doradczy.
Wybory do Rady
§6
- wybory do rady przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału
- rodzice uczniów danego oddziału zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie radę oddziałową
- rada oddziałowa powinna liczyć trzy osoby
- do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice uczniów danego oddziału
- jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic
§7
Wybory rad oddziałowych przeprowadza trzyosobowa komisja skrutacyjna wybrana w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania.
Do komisji nie mogą wchodzić osoby, które będą kandydowały do rady oddziałowej.
§8
- wybory odbywają się w głosowaniu tajnym
- zebrani rodzice zgłaszają przynajmniej pięciu kandydatów do rady oddziału
- każdy ze zgłoszonych musi wyrazić zgodę na kandydowanie
- każdy uprawniony do głosowania wpisuje na kartę trzy nazwiska osób kandydujących do rady oddziałowej
- głos uważa się za nieważny, gdy wpisanych będzie więcej lub mniej niż trzy nazwiska, oraz wtedy, gdy kartka będzie pusta
- komisja skrutacyjna po zakończeniu głosowania podlicza głosy i ogłasza zebranym wyniki
- członkami rady oddziałowej pozostają te trzy osoby, które uzyskają największą liczbę głosów
- w przypadku jednakowej liczby głosów uzyskanej przez kandydatów, komisja skrutacyjna przeprowadza dodatkowe, tajne głosowanie dotyczące osób z jednakową liczbą głosów
§9
Rada oddziałowa wybiera spośród siebie przedstawiciela do Rady Rodziców szkoły. W przypadku trudności wyboru przedstawiciela, zostaje nim ta osoba, która uzyskała największą liczbę głosów. Pierwsze posiedzenie rady odbywa się w dniu wyborów, w miejscu i o godzinie wyznaczonej przez dyrektora szkoły.
Władze Rady Rodziców
§10
Rada Rodziców Szkoły wybiera ze swojego grona:
- Przewodniczącego Rady
- Zastępcę Przewodniczącego Rady
- Skarbnika
- Sekretarza
Wybory Rady Rodziców odbywają się na tej samej zasadzie, co wybory rad oddziałowych
§11
Przewodniczący rady Rodziców organizuje prace rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia rady i reprezentuję rade na zewnątrz.
Zastępca przewodniczącego rady przejmuje jego obowiązki w czasie ewentualnej nieobecności przewodniczącego.
Skarbnik rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszami gromadzonymi przez swój oddział.
Sekretarz rady odpowiada za dokumentację rady oraz protokołowanie przebiegu jej posiedzeń.
Posiedzenia Rady
§12
- posiedzenia rady odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie, lecz nie rzadziej niż raz na pół roku, chyba, że wyjdzie konieczność dodatkowego spotkania się, wtedy to przewodniczący rady zwołuje takie dodatkowe posiedzenie
- jeżeli będzie konieczność zwołania dodatkowego posiedzenia, wtedy to przewodniczący rady ma obowiązek poinformować pozostałych członków na nie mniej niż 7 dni przed planowanym terminem posiedzenia
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może zwołać posiedzenie rady w trybie pilnym bez zachowania 7-mio dniowego terminu
- posiedzenia rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu rady oraz na wniosek dyrektora, rady pedagogicznej lub samorządu uczniowskiego
§13
Posiedzenia rady prowadzone są przez przewodniczącego lub zastępcę.
W posiedzeniach rady może brać udział (z głosem doradczym) dyrektor szkoły lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady.
Posiedzenia rady są ważne, o ile obecna jest co najmniej 1/3 członków rady.
§14
Każde posiedzenie rady jest protokołowane. Protokoły posiedzeń rady są przyjmowane przez radę w drodze głosowania na tym samym posiedzeniu.
Podejmowanie uchwał
§15
Uchwały rady podejmowane są zwykle większością głosów w głosowaniu jawnym. Na formalny wniosek członków rady głosowanie może odbyć się w trybie tajnym.
§16
Uchwały rady numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.
§17
Opinie rady wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.
Prawa i obowiązki członków rady
§18
Członkowie rady mają prawo do:
- dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne lub dotyczącymi spraw personalnych
- wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach dotyczących szkoły, uczniów, dyrektorów i pedagogów placówki
- głosowania na równych prawach we wszystkich decyzjach podejmowanych przez rade
- uzasadnionej refundacji kosztów poniesionych w związku z działalnością rady
- możliwość wprowadzania (w porozumieniu z dyrekcją) i przedstawiania innowacyjnych programów i pomysłów dotyczących umożliwienia rozwoju szkoły i uczniów
Członkowie rady mają obowiązek aktywnego uczestnictwa w posiedzeniach rady.
Fundusze rady
§19
Rada może gromadzić fundusze na działalność statutową szkoły.
Wydatkowanie środków pochodzących ze składek rodziców:
- 10% środków zebranych przez rodziców danej klasy jest do dyspozycji rady oddziałowej, decyzję o ich wydatkowaniu podejmuje rada oddziałowa w porozumieniu z wychowawca klasy
- pozostała część środków przekazywana jest do dyspozycji Rady Rodziców
Rada Rodziców ustala główne kierunki wydatkowania środków finansowych.
Prezydium Rady Rodziców może wydatkować te środki na następujące cele:
- dofinansowanie konkursów o charakterze ogólnoszkolnym
- nagrody rzeczowe i pieniężne dla wyróżniających się uczniów
- zakup pomocy dydaktycznych do placówki
- pomoc doraźna dla najbiedniejszych rodzin uczniów uczęszczających do placówki
- organizacja różnego rodzaju imprez szkolnych takich jak: dyskoteki, pikniki itp.
§20
Pisemne wnioski o środki z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
- Dyrektor szkoły
- Rada Pedagogiczna
- Samorząd Uczniowski
§21
Rada Rodziców ma wydzielono konto bankowe. Środkami zgromadzonymi na koncie rada dysponuje poprzez dwie upoważnione osoby: przewodniczącego i skarbnika. Prezydium Rady obowiązuje jawne rozliczenie z działalności finansowej każdej kadencji przed zabraniem Rady Rodziców i przekazanie protokołów swoim następcom.
Rada Rodziców gromadzi na swoim koncie również środki ze świetlicy w porozumieniu z Dyrektorem i Rada Rodziców, między innymi na wyposażenie i usprawnienie pracy świetlicy szkolnej. Kierownik świetlicy rozlicza wszelkie wydatki fakturami i paragonami.
Postanowienia końcowe
§22
Rada Rodziców posługuje się podłużna pieczątką o treści:
RADA RODZICÓW
przy Szkole Podstawowej nr. 195
im. Króla Maciusia I
04-526 Warszawa
Ul. Króla Maciusia 5
Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.