Szkoła Podstawowa nr 195 im. Króla Maciusia I

Dzielnica Wawer

Szkoła Podstawowa nr 195 im. Króla Maciusia I

Regulamin Rady Rodziców przy Szkole Podstawowej nr 195 im. Króla Maciusia I

 

Postanowienia ogólne

 

§1

 

Rada Rodziców zwana dalej „radą”, reprezentuje ogół rodziców uczniów. Rada działa na podstawie uchwały o systemie oświaty, statusu szkoły i niniejszego regulaminu. 

 

§2

 

Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.

Do kompetencji Rady Rodziców należy:

  • uchwalanie w porozumieniu z Radą Rodziców „Programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły”
  • opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia i wychowywania szkoły
  • opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły

 

§3

 

Celem działalności Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców uczniów Szkoły Podstawowej nr. 195 im. Króla Maciusia I oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności Szkoły.

 

§4

 

  • rada liczy tylu członków, ile jest oddziałów w szkole
  • kadencja Rady trwa rok
  • w uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji ze składu rady ubędzie więcej niż 1/3 członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład rady
  • decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje rada w głosowaniu jawnym
  • wybory uzupełniające dotyczą tylko oddziałów, z których zabrakło przedstawiciela
  • do Rady Rodziców nowego przedstawiciela wybierają spośród siebie pozostali członkowie danej rady oddziałowej

 

§5

 

Rada może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe mające charakter opiniująco-doradczy.

 

Wybory do Rady

 

§6

 

  • wybory do rady przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału
  • rodzice uczniów danego oddziału zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie radę oddziałową
  • rada oddziałowa powinna liczyć trzy osoby
  • do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice uczniów danego oddziału
  • jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic

 

 

§7

 

Wybory rad oddziałowych przeprowadza trzyosobowa komisja skrutacyjna wybrana w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania.

Do komisji nie mogą wchodzić osoby, które będą kandydowały do rady oddziałowej.

 

§8

 

  • wybory odbywają się w głosowaniu tajnym
  • zebrani rodzice zgłaszają przynajmniej pięciu kandydatów do rady oddziału
  • każdy ze zgłoszonych musi wyrazić zgodę na kandydowanie
  • każdy uprawniony do głosowania wpisuje na kartę trzy nazwiska osób kandydujących do rady oddziałowej
  • głos uważa się za nieważny, gdy wpisanych będzie więcej lub mniej niż trzy nazwiska, oraz wtedy, gdy kartka będzie pusta
  • komisja skrutacyjna po zakończeniu głosowania podlicza głosy i ogłasza zebranym wyniki
  • członkami rady oddziałowej pozostają te trzy osoby, które uzyskają największą liczbę głosów
  • w przypadku jednakowej liczby głosów uzyskanej przez kandydatów, komisja skrutacyjna przeprowadza dodatkowe, tajne głosowanie dotyczące osób z jednakową liczbą głosów

 

§9

 

Rada oddziałowa wybiera spośród siebie przedstawiciela do Rady Rodziców szkoły. W przypadku trudności wyboru przedstawiciela, zostaje nim ta osoba, która uzyskała największą liczbę głosów. Pierwsze posiedzenie rady odbywa się w dniu wyborów, w miejscu i o godzinie wyznaczonej przez dyrektora szkoły.

 

Władze Rady Rodziców

 

§10

 

Rada Rodziców Szkoły wybiera ze swojego grona:

  • Przewodniczącego Rady
  • Zastępcę Przewodniczącego Rady
  • Skarbnika
  • Sekretarza

Wybory Rady Rodziców odbywają się na tej samej zasadzie, co wybory rad oddziałowych

 

§11

 

Przewodniczący rady Rodziców organizuje prace rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia rady i reprezentuję rade na zewnątrz.

Zastępca przewodniczącego rady przejmuje jego obowiązki w czasie ewentualnej nieobecności przewodniczącego.

Skarbnik rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszami gromadzonymi przez swój oddział.

Sekretarz rady odpowiada za dokumentację rady oraz protokołowanie przebiegu jej posiedzeń.

 

Posiedzenia Rady

 

§12

 

  • posiedzenia rady odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie, lecz nie rzadziej niż raz na pół roku, chyba, że wyjdzie konieczność dodatkowego spotkania się, wtedy to przewodniczący rady zwołuje takie dodatkowe posiedzenie
  • jeżeli będzie konieczność zwołania dodatkowego posiedzenia, wtedy to przewodniczący rady ma obowiązek poinformować pozostałych członków na nie mniej niż 7 dni przed planowanym terminem posiedzenia
  • w szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może zwołać posiedzenie rady w trybie pilnym bez zachowania 7-mio dniowego terminu
  • posiedzenia rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu rady oraz na wniosek dyrektora, rady pedagogicznej lub samorządu uczniowskiego

 

§13

 

Posiedzenia rady prowadzone są przez przewodniczącego lub zastępcę.

W posiedzeniach rady może brać udział (z głosem doradczym) dyrektor szkoły lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady. 

Posiedzenia rady są ważne, o ile obecna jest co najmniej 1/3 członków rady.

 

§14

 

Każde posiedzenie rady jest protokołowane. Protokoły posiedzeń rady są przyjmowane przez radę w drodze głosowania na tym samym posiedzeniu.

 

Podejmowanie uchwał

 

§15

 

Uchwały rady podejmowane są zwykle większością głosów w głosowaniu jawnym. Na formalny wniosek członków rady głosowanie może odbyć się w trybie tajnym.

 

§16

 

Uchwały rady numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.

 

§17

 

Opinie rady wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.

 

Prawa i obowiązki członków rady

 

§18

 

Członkowie rady mają prawo do:

  • dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne lub dotyczącymi spraw personalnych
  • wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach dotyczących szkoły, uczniów, dyrektorów i pedagogów placówki
  • głosowania na równych prawach we wszystkich decyzjach podejmowanych przez rade
  • uzasadnionej refundacji kosztów poniesionych w związku z działalnością rady
  • możliwość wprowadzania (w porozumieniu z dyrekcją) i przedstawiania innowacyjnych programów i pomysłów dotyczących umożliwienia rozwoju szkoły i uczniów

 

Członkowie rady mają obowiązek aktywnego uczestnictwa w posiedzeniach rady.

 

Fundusze rady

 

§19

 

Rada może gromadzić fundusze na działalność statutową szkoły.

Wydatkowanie środków pochodzących ze składek rodziców:

  • 10% środków zebranych przez rodziców danej klasy jest do dyspozycji rady oddziałowej, decyzję o ich wydatkowaniu podejmuje rada oddziałowa w porozumieniu z wychowawca klasy
  • pozostała część środków przekazywana jest do dyspozycji Rady Rodziców

Rada Rodziców ustala główne kierunki wydatkowania środków finansowych.

Prezydium Rady Rodziców może wydatkować te środki na następujące cele:

  • dofinansowanie konkursów o charakterze ogólnoszkolnym
  • nagrody rzeczowe i pieniężne dla wyróżniających się uczniów
  • zakup pomocy dydaktycznych do placówki
  • pomoc doraźna dla najbiedniejszych rodzin uczniów uczęszczających do placówki
  • organizacja różnego rodzaju imprez szkolnych takich jak: dyskoteki, pikniki itp.

 

§20

 

Pisemne wnioski o środki z funduszu Rady Rodziców mogą składać:

  • Dyrektor szkoły
  • Rada Pedagogiczna
  • Samorząd Uczniowski

 

§21

 

Rada Rodziców ma wydzielono konto bankowe. Środkami zgromadzonymi na koncie rada dysponuje poprzez dwie upoważnione osoby: przewodniczącego i skarbnika. Prezydium Rady obowiązuje jawne rozliczenie z działalności finansowej każdej kadencji przed zabraniem Rady Rodziców i przekazanie protokołów swoim następcom.

Rada Rodziców gromadzi na swoim koncie również środki ze świetlicy w porozumieniu z Dyrektorem i Rada Rodziców, między innymi na wyposażenie i usprawnienie pracy świetlicy szkolnej. Kierownik świetlicy rozlicza wszelkie wydatki fakturami i paragonami.

Postanowienia końcowe

 

§22

 

Rada Rodziców posługuje się podłużna pieczątką o treści:

 

RADA RODZICÓW

przy Szkole Podstawowej nr. 195

im. Króla Maciusia I

04-526 Warszawa

Ul. Króla Maciusia 5

 

Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.